Єдиної державної політики у сфері енергозбереження в Україні немає, здійснюються лише розрізнені заходи. Про це йдеться в повідомленні Рахункової палати України за результатами проведеного аудиту. Адміністративно-правове і фінансово-економічне регулювання процесів у сфері енергоефективності й енергозбереження безсистемне, непослідовне і не забезпечує раціонального використання та економного витрачання паливно-енергетичних ресурсів. Енергозбереження та енергоефективність здійснюються фактично за відсутності централізованої координації по галузях промисловості і сферах господарювання, відзначає Рахункова палата.
Аудитом встановлено, що в 2008-2009 рр. уряд і уповноважене ним в цій сфері Національне агентство України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів (НАЕР) фактично самоусунулися від виконання своїх функціональних обов’язків в частині формування і реалізації державної енергоощадної політики. Зокрема, не забезпечено збільшення частки альтернативних видів палива в загальній структурі споживання енергоносіїв; не створена державна система моніторингу виробництва, споживання, експорту та імпорту енергоносіїв, а також сама система обліку і контролю за споживанням енергетичних ресурсів.
Комплексна державна програма енергозбереження, яка діє з 1997 р., не відповідає вимогам законодавства в частині державних цільових програм і має лише описовий характер. Бюджетні кошти, передбачені на забезпечення енергозбереження і енергоефективності, використовувалися в “ручному” режимі, неефективно і безсистемно. Фінансування спрямовувалося переважно на утримання управлінського апарату НАЕР і виконання за дорученнями уряду робіт, які не мають перспективи в умовах України.
Контроль у сфері енергозбереження, який здійснює Державна інспекція з енергозбереження, є незавершеним і неефективним. Зростає кількість здійснених повторно адміністративних правопорушень.
В 2008 р. уряд не забезпечив реалізацію механізму кредитування Державним агентством України з інвестицій та інновацій енергоефективних і енергоощадних проектів, які мало визначати НАЕР. У результаті на виконання цих проектів не було виділено жодної копійки з передбачених 167 млн грн. На наступні 2009 і 2010 рр. це спрямування державної підтримки заходів щодо енергозбереження навіть не планувалося.
Незважаючи на те, що відповідними урядовими рішеннями було визнано необхідним першочергове зменшення енергоємності в таких найбільш енерговитратних галузях, як будівництво, житлово-комунальне господарство, металургійна, хімічна, машинобудівна та інші види промисловості, НАЕР направляло кошти держбюджету на розробку нормативів витрат енергії в сферах виробництва продуктів харчування і розведення свиней, відзначає Рахункова палата.
Джерело: www.news.finance.ua