Скорочення викидів парникових газів автомобілями за допомогою екологічного оподаткування на прикладі Франції. Політика для України?

Наприкінці 2007 року уряд Франції створив робочу групу, якій було поставлене завдання створити амбіційну програму під назвою “Grenelle de l’Environement”.

У Парижі декілька міністерств розташовано на вулиці “Grenelle”, і вулиця вже стала свідком цілого ряду планів реформ у минулому. Метою “Grenelle de l’Environement” було створення сприятливих умов для екології, сталого планування та розвитку. Ця робоча група повинна була виробити 15-20 практичних рішень і, по можливості, виробити консенсус серед усіх членів робочої групи – різних екологічних НУО та Міністерством екології. Одним із головним завдань цієї групи було створення екологічного оподаткування автотранспортних засобів, які продаються у Франції з 1 січня 2008 року.

Кінцевою метою такого оподаткування є стимулювання французів, котрі планують придбати нові авто, купувати „чисті” транспортні засоби, що виробляють менше CO2 та використовують менше бензину або дизельного палива.

Правило виглядає наступним чином: до кожного нового автомобіля застосовується різний рівень оподаткування в залежності від рівня викидів ним CO2. Таким чином, до автомобіля, який викидає менше CO2 на кілометр застосовується „негативний податок” – так званий „бонус”. А отже, покупець такого авто отримує знижку в ціні.

У наведеній нижче таблиці показані узагальнені ідеї щодо різної класифікації автомобілів в залежності від їх рівня забруднення і показано, яку знижку у оподаткуванні або „бонус” отримує кожний автомобіль, придбаний у Франції з 1 січня 2008 року:


Натисніть для збільшення

Французький міністр фінансів Ерік Верт заявив 19го червня 2008 року, що ця нова система оподаткування коштуватиме французькому урядові 200 мільйонів євро на 2008 рік. Він додав: “Той факт, що її вартість є досить високою свідчить і про те, що дана політика є успішною, а значить добре працює”, “французи купують менше автомобілів, які викидають великі об’єми двоокису вуглецю”.

Початкова ідея полягає у тому, що нова система оподаткування мала б бути безкоштовною для Франції, і очікувалося, що податки, зібрані з „брудних” автомобілів, будуть еквівалентними „бонусам” за „чисті” автомобілі. Однак виявилося, що покупці автомобілів повністю приєдналися до нової екологічної ініціативи завдяки розумному оподаткуванню.

Французький міністр екології Жан-Луї БОРЛО, заявив у червні, що бажав би розширити таке „позитивне або негативне оподаткування” на 20 інших груп товарів, такі як телевізори, комп’ютери, холодильники, печі або лампи розжарювання. Він створив би таку ж систему фінансового стимулювання через створення нових податків для груп товарів, які відповідають за високі рівні викидів CO2, і присудження “бонусів” більш чистим. Йому потрібно тільки переконати решту членів Уряду, особливо міністра фінансів. За 6 місяців саме лише за допомогою “позитивного/негативного” оподаткування було повністю трансформувано вигляд парку автомобілів у Франції.

Перш за все, рівень продажів малолітражних автомобілів зріс на 15% , а це також призвело до загального росту продажів авто на 5%, що є досить значним показником для західної країни.

Крім того, на долю малолітражних автомобілів припадає 50% усіх продажів, порівняно із 45% у 2007 році. Зростання цін на бензин також зробило свій внесок. У той же час обсяг продажів великих та дорогих автомобілів впав на 27%. Французькі автомобілебудівники, здається, виграли від такої нової політики, особливо малолітражних автівок, тоді як рівень продажів німецьких автомобілів, наприклад, марки „Мерседес”, впав на 15 і більше відсотків.

Безсумнівно, така політика досягла своєї мети – стимулювати купівлю більше екологічних товарів. Тому можна поставити запитання, чи буде така політика вдалою ідеєю для застосування у інших державах на зразок України, де спостерігається стрімке зростання продажу нових автомобілів. Те ж саме питання можна поставити будь-якій іншій „країні, що розвивається”.

Дійсно, у 2007 році продажі нових автомобілів в Україні склали приблизно 600 000 одиниць. Приріст становить більше 43% порівняно із 2006 роком. Отже, коли ми знаємо, як українці люблять важкі і великі автомобілі, ми можемо легко уявити собі, що введення такої самої політики в Україні, навіть із більш „м’яким” рівнем оподаткування, дозволить українському уряду досягнути двох цілей:

  • легко отримати більше грошей завдяки новому оподаткуванню
  • стимулювати українців до більш екологічної і відповідальної поведінки

Стефан Буає, волонтер Національного екологічного центру України

Маєте що додати? Не згодні з якимось із цих пунктів? Просимо залишити ваш коментар у цій короткій формі: https://forms.gle/oE4E5RQETFe2BCYv6