Наприкінці 2007 року уряд Франції створив робочу групу, якій було поставлене завдання створити амбіційну програму під назвою “Grenelle de l’Environement”.
У Парижі декілька міністерств розташовано на вулиці “Grenelle”, і вулиця вже стала свідком цілого ряду планів реформ у минулому. Метою “Grenelle de l’Environement” було створення сприятливих умов для екології, сталого планування та розвитку. Ця робоча група повинна була виробити 15-20 практичних рішень і, по можливості, виробити консенсус серед усіх членів робочої групи – різних екологічних НУО та Міністерством екології. Одним із головним завдань цієї групи було створення екологічного оподаткування автотранспортних засобів, які продаються у Франції з 1 січня 2008 року.
Кінцевою метою такого оподаткування є стимулювання французів, котрі планують придбати нові авто, купувати „чисті” транспортні засоби, що виробляють менше CO2 та використовують менше бензину або дизельного палива.
Правило виглядає наступним чином: до кожного нового автомобіля застосовується різний рівень оподаткування в залежності від рівня викидів ним CO2. Таким чином, до автомобіля, який викидає менше CO2 на кілометр застосовується „негативний податок” – так званий „бонус”. А отже, покупець такого авто отримує знижку в ціні.
У наведеній нижче таблиці показані узагальнені ідеї щодо різної класифікації автомобілів в залежності від їх рівня забруднення і показано, яку знижку у оподаткуванні або „бонус” отримує кожний автомобіль, придбаний у Франції з 1 січня 2008 року:
Французький міністр фінансів Ерік Верт заявив 19го червня 2008 року, що ця нова система оподаткування коштуватиме французькому урядові 200 мільйонів євро на 2008 рік. Він додав: “Той факт, що її вартість є досить високою свідчить і про те, що дана політика є успішною, а значить добре працює”, “французи купують менше автомобілів, які викидають великі об’єми двоокису вуглецю”.
Початкова ідея полягає у тому, що нова система оподаткування мала б бути безкоштовною для Франції, і очікувалося, що податки, зібрані з „брудних” автомобілів, будуть еквівалентними „бонусам” за „чисті” автомобілі. Однак виявилося, що покупці автомобілів повністю приєдналися до нової екологічної ініціативи завдяки розумному оподаткуванню.
Французький міністр екології Жан-Луї БОРЛО, заявив у червні, що бажав би розширити таке „позитивне або негативне оподаткування” на 20 інших груп товарів, такі як телевізори, комп’ютери, холодильники, печі або лампи розжарювання. Він створив би таку ж систему фінансового стимулювання через створення нових податків для груп товарів, які відповідають за високі рівні викидів CO2, і присудження “бонусів” більш чистим. Йому потрібно тільки переконати решту членів Уряду, особливо міністра фінансів. За 6 місяців саме лише за допомогою “позитивного/негативного” оподаткування було повністю трансформувано вигляд парку автомобілів у Франції.
Перш за все, рівень продажів малолітражних автомобілів зріс на 15% , а це також призвело до загального росту продажів авто на 5%, що є досить значним показником для західної країни.
Крім того, на долю малолітражних автомобілів припадає 50% усіх продажів, порівняно із 45% у 2007 році. Зростання цін на бензин також зробило свій внесок. У той же час обсяг продажів великих та дорогих автомобілів впав на 27%. Французькі автомобілебудівники, здається, виграли від такої нової політики, особливо малолітражних автівок, тоді як рівень продажів німецьких автомобілів, наприклад, марки „Мерседес”, впав на 15 і більше відсотків.
Безсумнівно, така політика досягла своєї мети – стимулювати купівлю більше екологічних товарів. Тому можна поставити запитання, чи буде така політика вдалою ідеєю для застосування у інших державах на зразок України, де спостерігається стрімке зростання продажу нових автомобілів. Те ж саме питання можна поставити будь-якій іншій „країні, що розвивається”.
Дійсно, у 2007 році продажі нових автомобілів в Україні склали приблизно 600 000 одиниць. Приріст становить більше 43% порівняно із 2006 роком. Отже, коли ми знаємо, як українці люблять важкі і великі автомобілі, ми можемо легко уявити собі, що введення такої самої політики в Україні, навіть із більш „м’яким” рівнем оподаткування, дозволить українському уряду досягнути двох цілей:
- легко отримати більше грошей завдяки новому оподаткуванню
- стимулювати українців до більш екологічної і відповідальної поведінки
Стефан Буає, волонтер Національного екологічного центру України