Громадськість і Глобальний договір ООН в Україні закликають депутатів Верховної Ради ухвалити законопроєкт № 2207–1Д «Про управління відходами» та запустити циркулярну економіку в країні.
Законопроєкт 2207–1Д — це перша реальна можливість запровадити європейський підхід управління відходами за весь час незалежності України. Окрім того, це фундамент для побудови кругової економіки, в основі якої — відновлення та раціональне споживанні ресурсів, що сьогодні є частиною Зеленого курсу ЄС. Це гарантія отримання та раціонального використання коштів допомоги від міжнародних донорів та одна зі сходинок вступу України до ЄС.
Україна сьогодні — це єдина країна в Європі, де не впроваджено ієрархію управління відходами та 95 % побутових відходів захороняють на звалищах, більшість із яких не відповідають стандартам екологічної безпеки. Сьогодні до побутових відходів додались ще значні обсяги будівельного сміття та небезпечних відходів, утворених під час ведення військових дій.
Україна після ухвалення законопроєкту № 2207–1Д та інших секторальних законів:
- запровадить ієрархію управління відходами, яка пріоритетними напрямами визначає запобігання утворенню відходів, їх повторне використання, переробку й лише потім утилізацію відходів на полігонах, які відповідають нормам екологічної безпеки;
- розблокує впровадження розширеної відповідальності виробника, що допоможе громадам без збільшення тарифу позбутись третини побутових відходів, яку становить упаковка. Адже за це буде відповідальний виробник. Це дуже важливо за теперішньої економічної ситуації в країні. У подальшому планується встановлення РВВ та прийняття спеціальних законів про упаковку та відходи упаковки, батареї та акумулятори, електричне та електронне обладнання, шини, мастила, відпрацьовані транспортні засоби тощо;
- забезпечить прийняття європейських стандартів щодо об’єктів перероблення та утилізації відходів, що забезпечить будівництво екологічно дружніх підприємств після перемоги країни;
- запровадить управління відходами європейського рівня (національний, регіональні та місцеві плани управління відходами). Адже саме органи місцевого самоврядування, на території яких генеруються відходи, є організаторами, замовниками та контролерами процесу управління відходами.
Переробка відходів за допомогою РВВ покладе початок циркулярної економіки України, створить нові робочі місця, залучить інвестиції в переробку та означатиме додану вартість до ВВП.
Зелений курс
У рамках Зеленого курсу кругова економіка та підхід до повторного використання та відновлення ресурсів є не менш важливим для досягнення цілі кліматичної нейтральності континенту до 2050 року, ніж декарбонізація і відновлювальна енергетика.
Для фінансування заходів Зеленої угоди ЄС мобілізує щонайменше 1 трлн євро інвестицій протягом 10 років, що становить 25 % всього фінансування Європейського Союзу.
Лише з 2021 до 2027 року ЄС планує мобілізувати до 150 млрд доларів. Звісно, ці кошти будуть доступні країнам, які імплементували необхідні європейські директиви в національне законодавство, що й покликаний зробити рамковий законопроєкт № 2207–1Д.
Діалог між Україною та ЄС
У лютому 2021 року розпочався стратегічний діалог між прем’єр-міністром Денисом Шмигалем та виконавчим віцепрезидентом Європейської комісії Франсом Тіммермансом.
Працює також робоча група між Україною та ЄС, яку очолюють віцепрем’єр-міністерка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Ольга Стефанішина та заступниця Генерального директора Директорату з питань добросусідства Єврокомісії Катеріна Матернова.
На всіх зустрічах звучить теза, що законопроєкт «Про управління відходами» є найочікуванішим. І сьогодні ми можемо з гордістю сказати, що наблизились впритул до його ухвалення, яке стане початком реформи. Адже 14 лютого, на засіданні Підкомітету з питань державної політики у сфері поводження з відходами депутати рекомендували до затвердження порівняльну таблицю законопроєкту «Про управління відходами» 2207–1Д.
Голові підкомітету Кириллу Нестеренку надали повноваження розіслати таблицю на профільні центральні органи виконавчої влади (ЦОВВ) та Асоціації задля отримання висновку до запропонованого тексту.
Настав час ухвалити законопроєкт і довести міжнародним партнерам, що Україна готова почати впроваджувати ті підходи, які працюють у них десятиліттями.
Проблеми зі сміттям були і в Європі 30 років тому. Вирішити їх поступово допомагали Директиви ЄС. Україна втратила цей час, який міг би бути» перехідним періодом» для бізнесу. Сьогодні вся країна бореться за те, щоби бути частиною Європи. Але тепер очевидно, що без імплементації європейських директив, зрозумілої й рівної для всіх законодавчої регуляторної бази — змін у країні не буде. Рамковий законопроєкт № 2207–1Д розробляли міжнародні та урядові експерти для того, щоби запустити найкращі європейські практики в Україні.
Поки українські воїни захищають країну від агресора ціною власного життя, народні депутати як представники законодавчої гілки влади, працівники Кабміну як представники виконавчої гілки влади, громадськість та всі ми повинні бути воїнами реформаторського євроінтеграційного фронту, ухвалювати євроінтеграційні законопроєкти та невпинно імплементувати їх у життя.
Глобальний договір ООН в Україні зібрав інші важливі законодавчі ініціативи, які варто прийняти для зеленого відновлення економіки: https://bit.ly/382ZWwB
Примітка. Цей документ не є остаточним. Якщо у вас є пропозиції та конкретні напрацювання щодо інших чи вже наявних сфер у цьому документі, надсилайте їх на пошту o.yevstihnieieva@globalcompact.org.ua
ГО «Екологія-Право-Людина»
Зелена Генерація
Українська Кліматична Мережа
Громадянська мережа ОПОРА
Мережа український сортувальних ініціатив
ГО «Агенція з хімічної безпеки»
ГО «Єдина Планета»
ГО Нуль відходів Львів
ГО Еколтава
ГО «DiXi Group»
ГО «Зелений світ»
ГО «Наш дім — Манява»
ГО «Екопарк Осокорки»
NGO «Wetland Park Osokorky»