Торгівля викидами чи податок на викиди?

На думку Мінприроди, без дослідження наслідків для економіки від обох інструментів не вийде прийняти аргументованого рішення. А провести таке дослідження можливо лише спираючись на достовірні данні, тобто систему моніторингу, звітності і верифікації (МЗВ). Підтримку у запровадженні системи українському уряду надають вже дві інституції: Світовий банк та GIZ.

5 грудня відбулася презентація проекту “Підтримка встановлення схеми торгівлі викидами парникових газів в Україні”, який виконує GIZ на замовлення німецького уряду. Бюджет проекту 3 мільйони євро і він триватиме до вересня 2020 року. На одній з панельних дискусій під час заходу Ірина Ставчук озвучила питання, які хвилюють неурядові організації:

  • Ризики корупції при розподілі квот на викиди, виконання верифікації викидів і, особливо, якщо відбуватиметься залучення міжнародних інвестицій. Наприклад, стосовно “кліматичних” грошей, отриманих Україною за Кіотськими протоколом зараз триває кримінальне провадження.
  • Неможливість контролю за дотриманням підприємствами природоохоронних вимог та притягнення останніх до відповідальності за такі порушення.
  • СТВ має вести до скорочення викидів, але це вже відбувається в Україні з економічних причин. Таким чином, в системі утворюватиметься надлишок квот, що призведе до низької ціни на викиди. Замість скорочувати викиди, підприємства просто куплятимуть квоти. Також, Україна має значний нереалізований потенціал скорочення викидів в секторі будівель. Лише півроку зроблено перші кроки для втілення цього потенціалу (закони про облік та про енергоефктивність будівель). СТВ це складний інструмент, який варто застосувати після вичерпання потенціалу простіших.

Різні спікери наголошували на необхідності широкого залучення усіх зацікавлених сторін, в тому числі і громадськості. Мінприроди планує до кінця року опублікувати проекти документів, якими буде узаконено систему МЗВ: відповідний закон та 2 постанови КМУ та розпочати їх громадське обговорення. Також, міністерство планує залучати громадськість і науковців до порівняння впливу на економіку підвищення податку на викиди та СТВ. При міністерстві розпочав роботу консультаційний центр з питань МЗВ, а 5 підприємств беруть участь у пілотних проектах з моніторингу власних викидів парникових газів.

Обидва проекти міжнародної допомоги не мають на меті запровадити СТВ в Україні, а націлені на розвиток спроможності національних інституцій та бізнесу щодо якісного обліку викидів, що є підготовчим етапом для системних рішень. Вироблення цих рішень має відбуватися за відкритої дискусії та з чесним врахування ризиків і переваг кожного рішення.

Матеріали представлені на презентації:

  1. Важливо знати для підприємств (PDF).
  2. Залучення зацікавлених сторін на практиці (PDF).
Маєте що додати? Не згодні з якимось із цих пунктів? Просимо залишити ваш коментар у цій короткій формі: https://forms.gle/oE4E5RQETFe2BCYv6