Щойно на Конференції СОР25 Міністр енергетики та захисту довкілля України Олексій Оржель представив позицію української делегації з ключових переговорних питань.
Ми слідкували за виступом України.
Ми підтримуємо:
- Заяву про розробку “Зеленого енергетичного бачення України” до 2050 року,
- плани закриття державних вугільних шахт,
- підняття рівня податку на викиди діоксиду вуглецю
- прийняття Закону про моніторинг, звітність та верифікацію (МЗВ) викидів парникових газів,
- позицію не підтримувати перенесення квот з минулого періоду Кіотського протоколу до Паризької Угоди.
- Залучення до процесу громадськості, зокрема молоді.
Але варто врахувати кілька важливих моментів.
Ми відмічаємо і підтримуємо, що заява розробити стратегію нового “зеленого” курсу звучить не лише всередині країни, а і з трибуни ООН. При виконанні цієї заяви, ми закликаємо почати якнайшвидше процес перегляду Енергетичної стратегії України до 2035 року, аби вона включала перехід на відновлювану енергетику ( ВДЕ) та описувала конкретні шляхи повної відмови від викопного палива.
При поданні нового Національно-визначеного внеску (НВВ) України дотримуватися строків. Ми наполягаємо на тому, що НВВ України має бути поданий до Секретаріату РК ЗК ООН не пізніше березня 2020 року, аби до наступної кліматичної конференції країн у Секретаріату було достатньо часу проаналізувати, до якого рівня потепління ведуть нові національні внески країн щодо клімату. Також, враховуючи, що попередні розрахунки НВВ не були досі представлені громадськості, ми стурбовані, що НВВ може не відображати зв’язок з останніми науковими даними міжурядової групи експертів з клімату – IPCC. Ми закликаємо, поставити ціль “нуль викидів” в Україні у 2050 році у розрахунок нового кліматичного внеску, і таким чином, достойно відреагувати на застереження IPCC і сценарій утримання глобальної температури в межах підняття до 1,5С.
При Прийнятті Закону про моніторинг, звітність та верифікацію (МЗВ) викидів парникових газів не затягувати процес розробки додаткових нормативних актів.
Прийняття цього закону є дуже важливим і ми підтримуємо цю позицію. Разом з тим, прийняття закону відкладається уже довгий час. Ми вважаємо, що настав час не тільки приймати цей закон, а розробити і прийняти також закон щодо впровадження системи торгівлі викидами в Україні ( в середині країни) та всі необхідні нормативні документи. Не зупинятися лише на етапі моніторингу.
При закритті багатьох державних вугільних шахт треба врахувати велику кількість інших і велику кількість недержавних.
Ми вітаємо, що міністр відзначив потребу закриття державних шахт, але в Україні також функціонують багато недержавних шахт, які теж має охоплювати програма відмови від вугілля. Енергетичний перехід від викопного палива до відновлюваної енергії має відбуватися у соціально справедливий спосіб.
Ми вітаємо, що міністр звернув увагу на необхідність співпраці з громадськістю та молоддю, але варто також залучити науковців, предаставників міст, регіонів та бізнесу для багатостороннього діалогу та врахування потреб усіх ключових гравців. Ми цілковито згодні з позицією Ураїни не підтримати перенесення квот з минулого періоду Кіотського протоколу до Паризької Угоди. Ми також підтримуємо позицію України по статті 6 Паризької Угоди.
Значна частина виступу міністра була присвячена тому, що Росія досі включає Крим у свої звіти. Ми повністю підтримуємо, що це абсолютно неприйнятно і суперечить міжнардному праву. Залишилося позитивне враження від виступу пана міністра, але хочемо нагадати: час для розмов уже закінчився. Досить заявляти – треба діяти! І ми завжди раді співпраці та діалогу.