Ви знаєте про важливість таких процедур як Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) та Оцінка впливу на довкілля (ОВД), однак не впевнені, що це та “з чим його їдять”? Тоді ця стаття точно стане вам у нагоді.
Ми зібрали основне: у чому різниця між інструментами СЕО та ОВД, яка роль обох інструментів у повоєнній відбудові, які законодавчі ініціативи щодо цих оцінок наразі розробляються та що з цього приводу думає екоспільнота. Гайда розбиратись.
СЕО та ОВД: різниця процедур
Почнімо з законодавчого визначення обох процесів.
20 жовтня 2018 року вступив в дію Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку», який, перш за все, містить визначення СЕО. Резюмуючи норми цього закону, СЕО – це процедура оцінки впливу документів державного планування на довкілля та здоров’я населення, що проводиться з метою недопущення негативних екологічних наслідків та для гарантування дотримання принципів сталого розвитку.
В свою чергу ОВД регулюється прийнятим ще у 2017 році Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», згідно з яким ОВД є обов’язковою у разі прийняття рішень про провадження планованої діяльності.
Інакше кажучи, обидві процедури є важливими для того, щоб врахувати всі можливі ризики від запланованих проєктів та упевнитися у безпечності майбутніх рішень. Основна різниця між ними полягає в тому, що ОВД стосується конкретних індивідуальних проєктів (наприклад, спорудження водосховища), в той час, як СЕО потрібна для оцінки стратегічного документа чи політики (наприклад, Стратегії транспортної політики).
Коли потрібна ОВД?
Розгляньмо застосування ОВД на конкретному прикладі. 18 липня уряд України оголосив рішення про відбудову зруйнованої Каховської гідроелектростанції згідно з прийнятою постановою від 18.07.2023 № 730 ”Про реалізацію експериментального проекту “Будівництво Каховського гідровузла на р. Дніпро. Відбудова після руйнування Каховської ГЕС та забезпечення сталої роботи Дніпровської ГЕС у період відбудови”. У п. 7 Порядку реалізації даного проєкту йдеться, що “Реалізація експериментального проекту здійснюється без…проведення оцінки впливу на довкілля”.
Однак реалізація такого рішення, на думку експертів, безумовно, матиме вплив на довкілля. Крім того, згідно зі спільною позицією екоспільноти це “є порушенням міжнародних зобов’язань України, взятих в рамках Енергетичного співтовариства, Оргуської конвенції, та суперечить європейським підходам, зокрема закріпленим в Директиві 2011/92/ЄС, і ставлять під загрозу можливість залучення фінансування від міжнародних донорів на будь-яку діяльність стосовно відбудови і подальшого розвитку регіону, постраждалого від масштабної екологічної катастрофи”.
Інакше кажучи, проведення ОВД у випадку прийняття рішення про відбудову Каховської ГЕС є необхідним!
З реакцією членів Української кліматичної мережі на рішення уряду про відбудову Каховської ГЕС детальніше можна ознайомитись тут – https://ucn.org.ua/?p=9155
А свої поради для науковців щодо того, як правильно здійснювати ОВД і не зашкодити при цьому ані природі, ані власні репутації, підготували члени УКМ Українська природоохоронна група у спеціальному матеріалі.
Законодавчі нововведення щодо ОВД
8 вересня цього року Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України ухвалило рішення щодо відновлення громадських слухань з ОВД. Відповідне рішення було прийнято на виконання змін до Закону “Про оцінку впливу на довкілля”, внесених раніше, у липні. Встановлено, що такі слухання відбуватимуться у відео-режимі.
Свою думку щодо такого формату громадської долученості до ОВД та свої побоювання з цього приводу висловили члени УКМ МБО “Екологія-Право-Людина”.
Водночас наразі також активно просувається Законопроєкт №9516, що має на меті скасування здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) під час санітарних рубок. Члени УКМ звертають увагу, що прийняття такого закону може спричинити неконтрольоване вирубування лісів та зникнення відповідальності за масові рубки. Це вкрай негативно вплине на лісовий фонд України, який і так піддається щоденному знищенню через російську агресію.
Детальніше про небезпеку Законопроєкту №9516 розповіли представники Екоклубу.
Роль СЕО у післявоєнному відновленні
Члени УКМ, зокрема вже згадувана МБО “Екологія-Право-Людина”, наголошують також на важливості СЕО в процесі розробки генеральних планів та змін до них, детальних планів території, а також в розробці місцевих, регіональних та національних стратегій, планів та програм. Така оцінка допомагає уникати дорогих помилок та раціонально використовувати природні ресурси громади, попереджувати шкоду довкіллю та погіршення здоров’я жителів громади. СЕО також допомагає активніше залучати місцевих жителів до процесів планування на місцевому рівні, посилювати їхню відповідальність за майбутнє своєї громади, за стан здоров’я майбутніх поколінь та їх добробут.
Зважаючи на те, що стратегічна екологічна оцінка часто недооцінюється місцевими радами та членами територіальної громади, представники ЕПЛ провели ряд тренінгів на тему: “СЕО: інструмент сталого розвитку територіальних громад у післявоєнний період” для представників територіальних громад з багатьох областей України. Детальніше про це тут – http://surl.li/hmsbv
“Особливо актуальним питанням проведення СЕО є для представників територіальних громад, які зазнали особливих втрат та руйнувань під час воєнних дій, для забезпечення їх зеленої відбудови та відновлення”, – наголосили представники ЕПЛ.
Для отримання більш розгорнутих коментарів експертів, просимо звертатися за контактами:
Олександра Нессонова, комунікаційниця УКМ
тел. 0935152975