УКМ

Презентація попередніх результатів опитування “Зміна клімату та кліматична адаптація”

24.12.2020
У 2020 році Українська кліматична мережа проводила всеукраїнське опитування про вплив зміни клімату на життя та здоров’я жителів громад. І зараз готові представити попередні результати цієї роботи!
Клімат стрімко змінюється, напевне і ви відчули на собі суттєве погіршення екологічної ситуації.
Безсніжні зими, посухи, пожежі, повені, град, пилові бурі, урагани — ось неповний перелік тривожних проявів зміни клімату, які щороку набирають обертів.
  •  Які прояви зміни клімату відчувають на собі громади в різних регіонах країни?
  • Наскільки українці розуміють масштаб загрози?
  • Що робить і має робити місцева влада?
  • Чи готові громади запроваджувати заходи з адаптації до зміни клімату?

Відповіді на ці та інші питання дали експерти та експертки під час своїх виступів.

Участь у презентації брали:

  • Оксана Алієва, координаторка програми “Зміна клімату та енергетична політика” Фонду ім. Гайнріха Бьолля, Бюро Київ – Україна;
  • Ольга Максимович, директорка Навчально-наукового Центру соціологічних досліджень Прикарпатського регіону ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”;
  • Михайло Михайлович Осипчук, професор кафедри математичного і функціонального аналізу Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника;
  • Оксана Мар’юк, Голова Ради УКМ, юрисконсультка ГО “Екоклуб”;
  • Тетяна Жавжарова, керівниця ГО “Екосенс”, м. Запоріжжя;
  • Євген Колішевський, кервник ГО “Голос Природи”, м. Кам’янське;
  • Микола Скиданюк, керівник ГО “Наш дім – Манява”, Івано-Франківська обл.;
  • Марина Цигрик, виконавча директорка ГО “Еколтава”, м. Полтава.

Тут можна переглянути повне відео презентації дослідження

Збір анкет “Зміна клімату та кліматична адаптація” проходив онлайн по всій території України та офлайн у м. Київ та в областях, де знаходяться організації мережі, які безпосередньо проводили опитування: в Рівненській, Полтавській, Івано-Франківській, Дніпропетровській та Запорізькій.
Ознайомитися з питаннями анкети можна за посиланням:
https://bit.ly/3p6a0HX

Анкетування створене на основі 7-ми індикаторів оцінки вразливості населеного пункту до зміни клімату:

  • вразливість до підтоплення;
  • вразливість до теплового стресу;
  • вразливість зелених зон;
  • вразливість до стихійних метеорологічних явищ;
  • вразливість до погіршення якості та зменшення кількості питної води;
  • вразливість до інфекційних захворювань і алергій;
  • вразливість енергетичних систем.

З основними висновками та методологією можна ознайомитися нижче:

Опитування провела Українська кліматична мережа в особі громадських організацій “Екоклуб”, “Еколтава”, “Екосенс”, “Екодія”, “Голос природи”, “Наш дім – Манява” та “Українська молодіжна кліматична асоціація” за фінансової підтримки Фонду ім. Гайнріха Бьолля, Бюро Київ — Україна.

коментарі 3 »

5-річчя Паризької угоди: загальна мобілізація чи визнання безпорадності?

14.12.2020

Оголосити «надзвичайний кліматичний стан» у всьому світі закликав світових лідерів генеральний секретар Організації Об’єднаних Націй Антоніу Гуттіереш під час вступної промови на конференції, присвяченій 5-річчю Паризької угоди. На його думку, екологічна ситуація стала «драматичною» і потребує максимум уваги влади аж до досягнення кліматичної нейтральності. Рішення Гуттіереш вбачає у впровадженні урядами планів по трансформації економіки під час виходу з кризи, спричиненої пандемією коронавірусу.

«Члени G20 досі витрачають на 50% коштів більше в пакетах стимулювання економік на сектори, пов’язані з виробництвом і споживанням викопного палива, ніж на низьковуглецеву енергетику. Це неприйнятно. Трильйони доларів, необхідні для відновлення від наслідків пандемії – це гроші, які ми беремо в борг у майбутніх поколінь», – сказав генеральний секретар ООН.

Паризька угода: передумови та умови

Необхідність рішучих заходів по боротьбі зі змінами клімату спричинило глобальне потепління. Його ж, у свою чергу, зумовили масові викиди вуглекислого газу від людського господарювання. Фактично, запустили процес промислова революція та науково-технічний прогрес, через які клімат став суттєво змінюватись вперше за останні 11 тисяч років.

За даними Всесвітньої метеорологічної організації ООН, найближче десятиліття може стати найспекотнішим за історію людства. За даними WMО, станом на кінець жовтня 2020 року середня світова температура була на 1,1 градуса за Цельсієм вищою, ніж в кінці доіндустріальної епохи наприкінці 18 століття. 

При цьому Всесвітня метеорологічна організація у своєму звіті про стан клімату за 2020 рік підрахувала, що за останні 50 років понад 11 000 катастроф були пов’язані з погодою або зміною клімату. Внаслідок вирування стихій загинуло понад 2 мільйона людей, а економічні збитки сягнули 3,6 трильйонів доларів.

З огляду на економічні, екологічні та соціальні небезпеки зміни клімату, світові лідери ведуть активну співпрацю в аспекті сталого розвитку та досягнення кліматичної нейтральності (тобто досягнення  нульового рівня викидів парникових газів).

Однією з таких міжнародних угод був Кіотський протокол, однак він передбачав зобов’язання не для всіх країн. Фактично за межами цієї угоди опинились великі забруднювачі – Китай та Індія, а США демонстрували незгоду з подібним вибірковим підходом до вирішення всесвітньої проблеми. 

Паризьку (кліматичну) угоду ухвалили 12 грудня 2015 року на Конференції ООН з проблем клімату (COP21). Вона є частиною Рамкової конвенції ООН зі зміни клімату і прийшла на зміну Кіотському протоколу. Документ підписали представники 196 країн світу, в тому числі й Україна. 

Паризька угода має на меті не допустити перевищення глобальної середньорічної температури на планеті до 2100 року більш ніж на 2 градуси від доіндустріального рівня. Також сторони мають намір зробити все можливе для утримання потепління в межах 1,5 градуси за Цельсієм. Однак у 2018 році прогнози науковців засвідчили, що наявних зусиль та ініціатив недостатньо і за збережених тенденцій температура зросте на 3,3 градуси. 

Щоб досягти поставлених цілей, учасники угоди зобов’язалися до 2020 року розробити національні стратегії переходу на “зелені” технології й безвуглецеву економіку, прийняти національні плани щодо зниження викидів CO2 в атмосферу, а також переглядати їх кожні п’ять років в бік посилення. 

Яким буде внесок кожної з країн – їхній вибір. Національно визначені внески – це основна суть домовленостей. І часто країни визначають їх не амбітно, або ж маніпулюють даними (визначають внесок, що не передбачає зусиль для скорочення викидів, а є наслідком економічної кризи і закриття підприємств). НВВ мають бути досягнуті «так швидко, як це можливо», а санкцій за невиконання чи контролю за дотриманням практично немає, що є одним з основних аргументів критики Паризької угоди. 

Паризька угода передбачає також і фінансову підтримку з боку розвинених країн країнам, що розвиваються, для запровадження заходів досягнення кліматичної нейтральності. Ці гроші акумулює і перерозподіляє Green Climate Fund (Зелений кліматичний фонд). Щорічна сума від розвинених країн – 100 млрд доларів.

Світові тенденції: глибоко занепокоєні, думаємо, обіцяємо

В 2017 році президент США Дональд Трамп заявив про вихід США з Паризької угоди. Мовляв, зобов’язання США в рамках угоди спричиняють «несправедливий економічний тягар, покладений на американських робітників, підприємства та платників податків». При цьому наголосили: США скоротили викиди.

«Наші результати говорять самі за себе: викиди в США за критеріями забруднювачів повітря, які впливають на здоров’я людини та навколишнє середовище, зменшилися на 74% за період з 1970 по 2018 роки. Чисті викиди парникових газів в США знизилися на 13% у 2005-2017 роках, навіть коли наша економіка зросла на понад 19 відсотків», – повідомив тоді Держдеп США.

Заява спричинила активізацію екологічної та кліматичної дипломатії, оскільки США створили небезпечний прецедент (це перша наразі країна, яка вийшла з Паризької угоди) і тому, що 15% всіх світових викидів парникових газів спричиняє саме економіка США.

Юридично вихід США з Паризької угоди завершився 4 листопада 2020 року. При цьому США залишались підписантами та членами інших рамкових міжнародних домовленостей, пов’язаних з боротьбою зі зміною клімату, зокрема Рамкової конвенції ООН зі зміни клімату. 

При цьому Джо Байден, який обійме посаду президента США у січні 2021 року, ще будучи кандидатом, написав у Твіттері, що поверне країну до числа учасників Паризької угоди.

«Адміністрація Трампа офіційно вийшла з Паризької кліматичної угоди. І рівно через 77 днів до неї повернеться адміністрація Байдена», – написав Джо Байден.

Значних зусиль до досягнення кліматичної нейтральності та скорочення викидів докладає Євросоюз в рамках втілення Нового Зеленого курсу. На грудневому саміті Євросоюз ухвалив нове амбітніше рішення щодо нових кліматичних цілей до 2030 року. Відповідно до нього викиди CO2  до 2030 року порівняно з рівнем 1990 року необхідно скоротити щонайменше на 55 відсотків. Рішення дозволило встановити нову планку для країн ЄС на шляху до досягнення так званої кліматичної нейтральності у 2050 році – мети, визначеної Європейською Комісією як пріоритетна. До цього Євросоюз ставив собі за ціль до 2030 року, у порівнянні з показником 1990 року, скоротити викиди CO2 на 40 відсотків.

Під час саміту, присвяченого 5-річчю Паризької угоди, низка світових лідерів зробили конкретні заяви щодо свого внеску у боротьбу з глобальним потеплінням.

Канцлерка Німеччини Анґела Меркель пообіцяла виділити понад 500 мільйонів євро на підтримку глобальних зусиль у боротьбі зі зміною клімату, а також подвоїти фінансування програм, що допоможуть впоратися зі зміною клімату до 4 млрд євро. Ці кошти протягом 2020-2021 років спрямують на розвиток технологій у сфері відновлюваних джерел енергії, а через Світовий банк і регіональні банки розвитку буде фінансуватися створення вітрових і сонячних електростанцій, а також розробка технологій для зберігання енергії та розбудови електромереж в країнах, що розвиваються. Крім того, канцлерка пообіцяла докласти зусиль , аби через рік сформувати план для захисту клімату в бідних країнах за допомогою міжнародного співтовариства.

Очільник Китаю Сі Цзіньпін заявив, що його країна скоротить викиди на 65% до 2030 року, порівняно з рівнем 2005 року. Раніше на Генеральній асамблеї ООН у вересні 2020 року він повідомив, що Китай планує досягти вуглецевої нейтральності до 2060 року.

Уряд Японії оголосив про наміри досягти кліматичної нейтральності до 2050 року, поставивши перед собою аналогічні цілі, що й Європейський Союз. Японський уряд наголосив на тому, що компанії в таких галузях, як електроенергетика, автовиробництво та металургія, вживатимуть суворих заходів, щоб виконати міжнародні обіцянки. Раніше японський уряд ставив за мету скоротити викиди на 80% до 2050 року і заявляв, що вони стануть «практично нульовими» у другій половині нинішнього століття «настільки скоро, наскільки можливо».

Президент Росії Володимир Путін доручив уряду країни забезпечити скорочення викидів парникових газів до 70% відносно рівня 1990 року до 2030 року, а також затвердити стратегію соціально-економічного розвитку Росії до 2050 року з низьким рівнем викидів CO₂.

Загалом тема кліматичної кризи стала ключовою у міжнародному дискурсі. Про це спілкуються світові лідери під час більшості політично-економічних заходів, наприклад, під час останньої зустрічі «Великої двадцятки». Міжнародні банки припиняють фінансувати проекти, які загрожують клімату. Низка окремих міст розробляють власні стратегії досягнення нульового рівня викидів.

Однак наразі зусиль недостатньо, значна частка заяв залишаються заявами. Низка світових гравців, які є лідерами у рівні викидів, не поспішають згортати виробництво і перелаштовувати його з огляду на вартість і «економічну недоцільність». Це зокрема Китай, Бразилія, Індія. Сумніви у пропозиціях дієвих ініціатив з боку «Великої двадцятки» викликає те, що наразі там головує Саудівська Аравія, яка не надто мотивована до згортання видобутку та використання викопного палива. Для частини країн, видобувні галузі є економікоутворюючими, і їх модернізація або переорієнтація на інші галузі є надто дорогою ( наприклад, Чехія та Польща), що спричиняє опір урядів цих країн ставати на шлях вуглецево-нейтральної економіки.

Український вуглецевий слід: буксуємо на місці?

Перший національно визначений внесок України, оприлюднений українським урядом у 2016 році, передбачав впродовж наступних 15 років скоротити рівень викидів парникових газів до рівня 60% від 1990 року. Але вже на момент його оголошення Україна викидала лише близько 40% газів від кількості в 1990 році. Причина у тому, що з 1990 року низка підприємств-забруднювачів закрилась, тож і викиди скоротились. Це не було ні амбітним наміром, ні навіть наміром хоч щось змінювати, модернізувати чи скорочувати. Фактично український НВВ означав взагалі збільшення рівня викидів на 43% з моменту його оголошення.

Зрештою, після захоплення Росією частини українських територій та закриття там частини промислових підприємств, частка українських викидів знову скоротилась, але уряду наразі не варто цим пишатись.

Презентація другого НВВ кілька разів переносилась,спершу її планували на весну, потім осінь 2020 року. Однак наразі публічно розрахунки ще не оголошені, хоча, як відомо, моделювання уже провели та попередні цифри представники уряду мали. Громадськість обґрунтовано вважає, що і другий НВВ буде недостатньо амбітним і закликає владу обрати за основу отриманий внаслідок моделювання «комбінований сценарій чутливості, який є найбільш амбітним, реалістичним та відповідає взятим Україною міжнародним зобов’язанням». 

«Розвиток за цим сценарієм дозволить скоротити викиди на 72% порівняно з 1990 роком у 2030 році та мати 86% скорочення викидів у 2050 році, що не є достатнім, але із наявних пропозицій поки найкращим варіантом», – зазначають представники Української кліматичної мережі у зверненні до уряду України.  

Загалом українська політика в аспекті протидії змінам клімату досить суперечлива і непослідовна.  Україна на дипломатичному та публічному рівні постійно декларує курс на «зелену» економіку, вуглецеву нейтральність та скорочення викидів. Зокрема Дмитро Кулеба заявляв про наміри України рухатись у тому ж напрямку, що і Євросоюз, отже, у напрямку втілення нового Зеленого курсу. У січні 2020 року навіть була створена відповідна робоча група.

Під час Кліматичного Саміту у 2019 році президент підписав Указ №722/2019 “Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року“, який офіційно закріпив зобов’язання нашої держави слідувати 17 цілям та уточнюючим показникам. Але цей документ лише закріпив ці цілі юридично , а не дав конкретних механізмів для їхнього досягнення. Для цього мають бути ухвалені інші нормативно-правові акти.

Зі скрипом були ухвалені деякі закони про виконання зобов’язань відповідно до Угоди про асоціацію. Зокрема, у грудні 2019 року  закон «Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами» та «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів». Ці закони згідно з умовами виконання Угоди про асоціацію України з ЄС імплементують положення, відповідно, регламентів ЄС 842/2006 і 2037/2000 та Директиви 2003/87/ЄС.  Для того, аби вони запрацювали, потрібно ухвалити низку підзаконних нормативно-правових актів. Крім того,  варто імплементувати й інші закони в рамках Угоди про асоціацію, зокрема законопроект №4167 «Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення» (наразі на розгляді профільного комітету), у якому мали би бути імплементовані положення Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди.

У січні 2020 року Міністерство енергетики та захисту довкілля презентували концепцію Зеленого енергетичного переходу України (Ukraine Green Deal). Громадськість розкритикувала її за неамбітність, оскільки вона передбачає кліматичну нейтральність до 2070 року (в ЄС до 2050 року) та лише 40% відновлюваних джерел до 2050 року (в ЄС 100% до 2050 року). Однак і ця стратегія не перетворилась у план дій.

Водночас Україна приступила до розробки Національної стратегії адаптації до зміни клімату на період до 2030 року за підтримки ООН та Євросоюзу. В листопаді 2020 відбулось перше засідання Робочої групи з розробки Національної стратегії адаптації до змін клімату до 2030 року.

При цьому навесні була згорнута підтримка відновлюваної енергетики, що спричинило суттєву кризу з інвесторами у цій галузі. Продовжились та збільшились дотації у видобувну галузь ( що є забруднювачем та генератором викидів). А урядовий проект Програми стимулювання економіки для подолання наслідків епідемії COVID-19 передбачав подальше збільшення видобутку викопних палив, ігнорування питань охорони довкілля у транспортному, сільськогосподарському та енергетичному секторах, що аж ніяк не сприяє зменшенню викидів та кліматичній нейтральності.

Однак при цьому скорочення викидів залежить і від місцевої політики. Низка українських міст України (Житомир, Тростянець, Чортків, Львів, Кам’янець-Подільський та інші)  оголосили про перехід на 100% енергії з відновлюваних джерел до 2050 року. Житомир вже отримав результати моделювання сценарію переходу на 100% ВДЕ, на що треба буде витратити за весь період близько 3 млрд гривень. Однак для цього потрібні також і сприятливі умови з боку держави, оскільки політична воля та спроможність до змін місцевої влади теж має свої  .

***

Загалом Паризька угода є важливим документом-фундаментом для міжнародної співпраці зі змінами клімату. Однак для його успішного втілення та реальних реальзультатів потрібні як дієві мотиваційні чинники ( зокрема, фінансові механізми), так і вагомі санкції або заходи з контролю за виконанням оголошених зобов’язань. Лише тоді угода працюватиме. Бо у теорії документ та домовленості правильні, однак наразі кліматична дипломатія не має реальних значних успіхів за останні 5 років. Для того, аби Паризька угода працювала – її треба втілювати.

 

Авторка: Світлана Чернецька

1 коментар »

Новини сфери клімату та енергетики. Дайджест УКМ у грудні

11.12.2020

До вашої уваги — дайджест УКМ за жовтень, першу половину листопада та анонси. Аби щомісяця отримувати дайджест кліматичних та енергетичних новин від УКМ варто підписатися на нашу розсилку.

Національні новини

  • 2 листопада Міненерго виступило з ініціативою створити Фонд декарбонізації. Передбачається, що Фонд наповнюватиметься частиною податку на викиди вуглекислого газу, а кошти з нього йтимуть виключно на проекти, що призводять до скорочення викидів СО2 та мають енергоефективний, екологічний та соціальний ефекти. Створення Фонду передбачено без утворення окремого юридичного суб’єкту. Його формат – «стаття в бюджеті», за аналогією до Державного фонду регіонального розвитку, Державного дорожнього фонду.  У парламенті підтримали цю ініціативу та 9 листопада зареєстрували законопроєкт про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо запровадження державного фонду декарбонізації (реєстр № 4347). Зі зверненням УКМ щодо створення Фонду декарбонізації можна ознайомитися за посиланням. 
  • 12 листопада відбулася установча зустріч Робочої групи з розроблення Національної стратегії адаптації до зміни клімату на період до 2030 року. Робота над документом відбувається за підтримки проєкту ПРООН/ЄС EU4Climate. До складу робочої групи входять працівники організацій-членів мережі, а також 6 представників безпосередньо від УКМ. 3 грудня на засіданні робочої групи представили можливу структуру документуа також заслухали коментарі учасників робочої групи до структури.
  • 20 листопада Кабінет Міністрів призначив нового тимчасового виконувача обов’язків Міністра енергетики – Бойка Юрія Миколайовича, який до цього працював заступником Міністра.
  • 26 листопада представники УКМ взяли участь у 6-му засіданні робочої групи з підготовки другого Національно-визначеного внеску України до Паризької угоди. На зустрічі представники Міндовкілля та ЄБРР презентували результати моделювання сценаріїв викидів парникових газів в Україні та представлені секторальні розрахунки, політики та заходи щодо скорочення викидів парникових газів, а також інвестицій, необхідних для досягнення цілей другого НВВ України (для комбінованого сценарію чутливості). Запрошуємо ознайомитися із презентацією за результатами онлайн зустрічі щодо підготовки другого Національно-визначеного внеску до Паризької угоди.
  • 26 листопада заступника Міністра з питань європейської інтеграції Ярослава Демченкова обрано заступником Голови комітету зі сталої енергетики Європейської Енергетичної Комісії ООН

Новини мережі

Організації-члени УКМ дослідили способи підвищення амбітності кліматичної політики на місцевому рівні через роботу з кандидатами на посади міських голів, партіями та кандидатами у депутати, а також з місцевою владою та громадськістю. 15 грудня відбудеться онлайн-подія “Як визначити локальні кліматичні цілі та залучити місцевих стейкхолдерів”!

Новини організацій-членів УКМ

ГО “Екоклуб”

  • У Баранівці запрацювала сонячна електростанція 10 кВт. Вона генеруватиме енергію для освітлення та роботи обладнання міжшкільного ресурсного центру Баранівської територіальної громади Мрії в дії. За чотири дні тестового режиму станція виробила близько 30 кВт⋅год. За результатами її роботи відвідувачі центру зможуть спостерігати онлайн.

ГО “Еколтава”

  • Триває опитування мешканців та мешканок Полтавської області щодо впливу зміни клімату на їхнє життя.
  • 25 листопада Ekoltava разом з партнерами провела презентацію масштабного дослідження “Кліматична (не)справедливість : вплив зміни клімату на вразливі соціальні групи населення”. Більше про адаптацію до змін клімату різних соціальних груп населення можна послухати у записі трансляції презентації: https://cutt.ly/JhdUfqa.

ГО “Екодія”

  • Чому спалювання вугілля забруднює повітря. Як це шкодить здоров’ю і чи викликає серйозні хвороби. Можна дізнатися з ролику ЕкодіїІнші відео про Справедливу трансформацію можна переглянути тут:

Як справедлива трансформація вирішить проблему зміни клімату?

Як вугільні регіони долучаються до справедливої трансформації?

Скільки шахт в Україні не приносять прибутку?

Що таке справедлива трансформація шахтарських регіонів?

  • Завершився конкурс кліматичних ілюстрацій завершився і визначили трьох переможців:

 

 

Zero Waste Lviv

Хмельницький енергетичний кластер

Дзига

ГО Zero Waste Society

Агентство економічного розвитку

  • АЕР підвели підсумки проекту “Підвищення місцевої кліматичної амбітності громад Миколаївської області”.

ГО “Єдина Планета”

U-Cycle

Інформаційний центр “Зелене Досьє”

  • Станом на листопад 2020 перелік країн, які заявили про наміри або цілі із скорочення викидів, закріпили їх законодавчо, або знаходяться на етапі обговорення складається з 127 країн. Огляд позицій цих країн тут
  • Читайте більше про перехід до кліматичної нейтральності

МБО “Екологія-Право-Людина”

  • Заява ЕПЛ про гальмування парламентом головних реформ у сфері охорони довкілля
  • 14 грудня ЕПЛ запрошує на онлайн тренінг «Інституційний розвиток для ОГС». Мета заходу – підвищити рівень знань, вмінь та навичок в рамках інституційної складової діяльності українських організацій громадянського суспільства.
  • Без права на життя. Чи знаємо ми свої екологічні права? Запис онлайн-дискусії
  • Триває реєстрація на онлайн тренінг Інституційний розвиток для ОГС. Деталі – https://bit.ly/3gqWwDv 
  • ЕПЛ проаналізувала проєкти законів №4187 та №4187-1 (щодо підтримки розвитку вітчизняних галузей надрокористування та щодо спрощення надрокористування). Наш вердикт: ці документи не можна ухвалювати в такому вигляді. Повний текст аналізу й рекомендації ЕПЛ https://bit.ly/3mZxldW
  • МБО «Екологія-Право-Людина»  розпочала нову співпрацю з Фундацією Джеймса Голдсміса (JMG Foundation) в напрямку боротьби зі зловживаннями та забезпечення прозорості та ефективності у лісовому секторі.

ГО “Зелена Хвиля”

WWF-Україна

  • Проєкт “Співжиття заради збереження” бере участь у народному голосуванні, яке проводить MC.today разом із Глобальний договір ООН в Україні. Проголосувати можна тут.
  • WWF-Україна перезапускає сайт  “Сталий розвиток лісового господарства в Україні”
  • 19 грудня проявіть свого Доброго Бігуна у Щедрий Забіг: покажи своє добре серце! на підтримку найбільшої кицьки Європи — рисі! Реєструйтеся на платформі та залучайте кошти на збереження рисі кожним кілометром свого бігу! Підтримати програму “Врятуємо рись” можна за посиланням.
  • WWF-Україна шукає партнерів серед місцевих громад (ОТГ) у межах поліського та лісостепового регіонів для реалізації проєкту “Нарощування потенціалу місцевих громад щодо захисту лісів, як крок до стійкого управління лісами”.
  • Проєкт “Співжиття заради збереження” переміг у конкурсі «Партнерство заради сталого розвитку-2020» в категорії «Планета»!

Написати коментар »

Закликаємо Уряд прийняти амбітний національно визначений внесок до Паризької Угоди!

11.12.2020

Українська кліматична мережа закликає Уряд прийняти довгостроковий план, що передбачатиме найбільш амбітні цілі по:

  • розвитку відновлювальних джерел енергії;
  • впровадженню енергоефективних технологій;
  • використанню потенціалу природних екосистем із депонування вуглецю;
  • скорочення атомної енергетики та вугілля у довгостроковій перспективі, що також означає затвердження цілі вуглецевої нейтральності економіки до 2050 року.

Критична ситуація, яка склалась, має спонукати владу до активних дій для протидії кліматичній кризі! Наразі українська влада ігнорує кліматичну кризу, не беручи її до уваги при формуванні політики країни, при прийнятті рішень, нехтує можливостями швидкої адаптації до зміни клімату. Розвиток енергоефективності та відновлюваних джерел енергії відбувається недостатньо швидко, а зараз він ще й майже зупинився. Те саме стосується сталого розвитку в інших секторах: енергетиці, промисловості, транспорту та сільському господарстві.

Створення 2-го Національно визначеного внеску – це можливість затвердити курс на низьковуглецевий розвиток та показати серйозність намірів уряду протидіяти кліматичній кризі.

Звіт Міжурядової групи експертів з питань зміни клімату про глобальне потепління на 1.5°C підтверджує наявність антропогенного впливу на зміну клімату та неможливість відкладати зниження викидів парникових газів. Згідно зі звітом, викиди необхідно скоротити у 2 рази до 2030 року у порівнянні із сьогоднішнім рівнем для уникнення катастрофічних соціальних та економічних наслідків. Лише за таких умов можна забезпечити виконання мети Паризької угоди та запобігти катастрофічним наслідкам для економіки, й не тільки. Виходячи з Кадастру викидів парникових газів, у період з 2015 до 2018 року викиди парникових газів в Україні зросли майже на 9%.

Розроблений Міністерством у 2016 році Національно визначений внесок до Паризької угоди, за яким до 2030 року ми мали скоротити викидів на 40% у порівнянні з 1990 року, був оцінений критично недостатнім, Україна станом на 2018 рік вже скоротила свої викиди майже на 64%. Однак, це відбулося не внаслідок якісної кліматичної політики, а через економічний занепад та закриття підприємств. Тож скорочення на 40% від 1990 року означало б фактичне зростання від нинішнього рівня. 

Створення 2-го Національно визначеного внеску – це можливість затвердити курс на низьковуглецевий розвиток та показати серйозність намірів уряду протидіяти кліматичній кризі. Ратифікація Україною Паризької угоди означає, що ми готові зробити усе необхідне для спільної боротьби, аби не допустити підняття середньої глобальної температури на більше ніж 1,5 – 2,0 °C, як цього вимагають науковці. 

З розроблених сценаріїв моделювання, в рамках оновлення 2НВВ, закликаємо затвердити цілі зі скорочення викидів у 2030 році на рівні, який відповідає Комбінованому сценарію чутливості, та який є найбільш амбітним, реалістичним та відповідає взятим Україною міжнародним зобов’язанням. Розвиток за цим сценарієм дасть можливість скоротити викиди на 72% у порівнянні з 1990 роком у 2030 році та мати 86% скорочення викидів у 2050 році, що не є достатнім, але із наявних пропозицій поки найкращим варіантом.  

З повною версією звернення до Уряду можна ознайомитися нижче:

1 коментар »

УКМ підтримує необхідність Зеленого Курсу для України

01.12.2020

Під час онлайн-семінару “Огляд кліматичних дій та переходу до сталої енергетики в Україні” що відбувся 18 листопада представники інститутів громадянського суспільства зробили спільну заяву до Кабінету Міністрів України на чолі з Прем’єр-Міністром України Дениса Шмигаля щодо необхідності розробки і затвердження національного Green Deal – українського Зеленого Курсу.

Відповідні листи було надіслано прем’єр-міністру Денису Шмигалю, віце-прем’єр-міністру з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ользі Стефанішиній, т. в. о. міністра енергетики Ользі Буславець, міністру захисту довкілля та природних ресурсів Роману Абрамовському, міністру закордонних справ Дмитру Кулебі, голові Комітету Верховної Ради України з питань енергетики та ЖКП Андрію Герусу, голові Комітету з питань екологічної політики та природокористування Олегу Бондаренку, а також т.в.о. голови Держенергоефективності Костянтину Гурі.

Спільну заяву підтримали провідні асоціації та спілки в сфері відновлюваної енергетики та енергоефективності, а також представники 22 громадських організацій та мереж, включно з УКМ. Організаторами заходу виступили ГО “Агентство з відновлюваної енергетики”, ГС “Біоенергетична асоціація України” та ГС “Global 100 RE Ukraine”.

«Україні потрібен власний Зелений Курс не лише через проблему змін клімату. Це також піде на користь економіці, тому державна підтримка енергоефективності, що необхідна для скорочення викидів парникових газів, дозволить створити кращі умови життя для населення якісним та зменшити витрати, а відновлювана енергетика стає дешевою та вигідною без субсидій, що дає можливість створювати нові робочі місця та бути незалежними від імпорту енергоресурсів», – відзначає Вартовий клімату УКМ Олег Савицький.

На заході також було представлено «Дорожню карту кліматичних цілей України до 2030 року», розроблену громадськими організаціями членами Української Кліматичної Мережі та з залученням понад 30 експертів. Документ включає кількісні індикативні цілі на 2030 рік для п’яти секторів: енергетики, будівель, транспорту, відходів і загального сектору сільського, лісового господарства та землекористування, які є одночасно амбітними та реально досяжними для України. Ця дорожня карта надає бачення того, які кроки має зробити Україна, щоб зменшити вплив на зміну клімату, одночасно розвиваючи економіку та оновлюючи інфраструктуру.

Цей документ рекомендує інтегрувати чіткі кліматичні цілі до національних планів і стратегій у всіх секторах під час їх розробки та перегляду. Участь громадськості має бути невід’ємною частиною розробки секторальних документів, що дасть можливість розбудувати в Україні дієву кліматичну політику – створити власний український Зелений Курс. 

Відео-презентацію можна переглянути за посиланням.

Написати коментар »